Training Staf (PLV) 2010 – Sesi 2

Alhamdulilllah,

Selesai sudah Sesi 2 drp 4 sesi latihan GNU/Linux utk Pegawai Latihan Vokasional  (PLV) di Pusat Pengajian Kej. Komputer & Perhubungan UniMAP. W/pun agak kepenatan sikit hari ni.. tapi dpt juga selesaikan modul menggunakan GUI di dalm UE 2.7. Hari ini isi kandungan latihan adalah seperti berikut:

1. Pengenalanan kpd X-Windows spt GNOME, Lubuntu, LXDE, xfce dan KDE.

2. Pengenalan kepada struktur sistem GNU/Linux.

3. Pengenalan kpd beberapa packages spt, GIMP, Open Office, Nautilus (File Explorer) untuk create & delete folder, VLC, Totem, KDenLive, Cinelerra, Kplato, Planner, Compiz dan tidak dilupakan Gparted.. (senangnya nak buat partition!)

4. Pengenalan kpd Ubuntu Software Center & Synaptic Package Manager.. senangnya nak install!!! tak perlu susah2 beli CD cetak rompak!!!

5. Bagaimana untuk menambah pengguna (user).

6. Bagaimana nak add printer

7. Akhir sekali mcm mana nak share Internet (Broadband atau LAN) menggunakan wireless card!!! Ha.. yg ni semua mcm TERKEZUT!!!!! ye la.. sbb senang je nak setup… kacang saja…  Klu dirumah ada 1 je Broadband.. tapi yg nak guna PC tu ramai (mcm saya ada 3 org anak)… ha.. jenuh.. berebut.. So dgn cara ni… senang hati.. selesai masalah.

Rasanya insyaAllah lepas ni ramai staf akan mula bertukar ke GNU/Linux… Sesi depan bermulalah pengenalan kpd Command Line Interface (CLI)…. em.. agak2 boring tak?

 

Advertisements

7 thoughts on “Training Staf (PLV) 2010 – Sesi 2

  1. Lubuntu ? alamak…ganas je bunyi tu prof

    bab command line interface tu tak berani nak kata prof, mula2 mmg agak sukar tp kalau dah selalu guna CLI org kata alah bisa tegal biasa

    saya ada satu kemusykilan…harap prof boleh kasi tips

    selalu saya guna UE, bila nak copy file yg berada di partition NTFS permission denied manjang, saya kena guna pcmanfm komdian masuk sbg root baru boleh

    ada tak cara supaya tak perlu guna pcmanfm dan masuk as root

    anyway…tahniah sbb dah berjaya conduct training di hari pembentangan bajet…huhu

  2. Memang ganas.. sejak guna UE 2.7… tak ada siapa boleh menidakkan kehebatan Free Software jika dibandingkan dengan M$… apatah lagi pengguna M$ SEMUANYA menggunakan sofwer HARAM!!!

    Apa susah Arman.. run je “sudo nautilus”…. lepas tu drag drop mana2 fail @ folder. Senangkan gitu….

    Hari ni dan esok bagi training pulak kat pelajar.. ada la dlm 30 org.. Isnin ambil cuti…

  3. alhamdulillah dah settle problem saya, siap buat shortcut icon lagik kat tray panel, so senang tak perlu nak buka terminal tiap kalu nak buat operasi copy & paste fail

    terima kasih banyak2 prof, tima kasih byk2

  4. Dr. bad… Based on our discussion masa hari OSS hari tu,sebagai persediaan untuk mewajibkan penggunaan open office di UniMAP seperti yg Dr. beritahu, My suggestion is for your school to conduct an open office training for staffs – especially staff pejabat. Training ni boleh diadakan dengan kerjasama unit latihan mungkin dari segi budget , sijil dan pengiktirafan 7 hari latihan utk SKT (yg saya rasa ramai yang akan berminat)…

    • Why not ICT yg buat.. ramai pakar2 ICT di sana. Setakat ajar Open Office tak perlu la pensyarah ajar. Saya bukan nak mewajibkan Open Office, tetapi ingin mewajibkan menggunakan format Open Document.
      Kalau ada “kuasa” bukan setakat Open Document.. Malah penggunakan GNU/Linux yg harus diWAJIBkan……
      Harap pihak ICT dpt menyumbang kearah kesedaran tentang FOSS ni sama. Utk permulaan SEMUA staf ICT patut buang M$ dan guna GNU/Linux… dimulakan dgn org paling atas dulu.

  5. Well Dr. Bad… most of our staff are occupied on day to day operation maintaining the University ICT facilities as well as system development.. compared to lecturers who can do it during cuti semester… Kitaorg masa student cuti semester pun task macam biasa….

    For ICT,.. we’re flexible and open minded on the format…because we realised difference person has difference preference and ability to use…

    BTW.. one of your Final year student ask me for a tons of M$ software from M$DN to be used for his/her FYP… maybe you should begin it with your faculty members first in dumping M$… I’ll ask him/her to collect it at your faculty office and then you can brainwash him/her as well as his/her lecturer/FYP supervisor….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s