WGET – easy way to download files

Salam, bertemu semula selapas sekian lama.. Hari ini saya akan memperkatakan satu perisian (command line) yang sangat bermanfaat namanya “wget”. Bagi mana2 Jurutera atau Penjaga “Server”/System Admin.. software ini mungkin telah @ biasa digunakan. Bagi saya iai sesuatu yang baru.. baru guna minggu lepas. Waktu tu nak download Ubuntu Ultimate Edition 2.7. Biasanya download kat laptop sendiri.. tapi disebabkan saiz yg besar 2.4GB masa utk download akan mengambil masa yg lama. Disebabkan nak download pada server yang saya “maintain”, saya selalu menggunakan “ssh”. Dan melalui “ssh” saya dapat mengakses sistem untuk membuat kerja2 maintenance, termasuk untuk download fail2 spt ISO utk OS spt ubuntu. Melalui “ssh” saya menggunakan “wget” untuk download fail tersebut, logout drp sistem dan seterusnya proses “wget” diteruskan. Command line yang digunakan adalah spt berikut (utk download ubuntu ultimate edition):

wget ftp://linuxfreedom.com/ultimate/ultimate-edition-2.7-x86.iso

Maklumat “wget” boleh diperolehi disini (http://www.gnu.org/software/wget/). Yang bagusnya.. ada statistik dan bole “resume” jika talian terputus….

Sekian, selamat mencuba.

3 thoughts on “WGET – easy way to download files

Leave a Reply

